13. Oct
Instru­men­ta­li­ties – Lis­tening to Cli­ma­te Data

—Fr 19.30 – 21.00 Uhr

Leipzig

Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig

Preis: Anmeldung: produktion@impulsfestival.de

Sono-Choreographic Collective

In eng­li­scher Sprache 

In »Instru­men­ta­li­ties« ver­ar­bei­tet und über­setzt das Sono-Cho­reo­gra­phic Coll­ec­ti­ve Aspek­te seiner künst­le­risch-wis­sen­schaft­li­chen For­schung »Common Grounds« . In Form eines par­ti­zi­pa­to­ri­schen Kon­zert-Vor­trags werden 20 Jahre stünd­lich erfass­te Umwelt­da­ten einer Per­ma­frost-Mess­sta­ti­on auf 60 Minu­ten ska­liert und erfahr­bar gemacht. Der Kon­zert-Vor­trag beschäf­tigt sich kon­kret metho­disch in der Ver­bin­dung von Klang, Soma­tik und Seman­tik damit, ob und wie man dem Kli­ma­wan­del zuhö­ren und nach­spü­ren kann. Und wie man das kom­ple­xe Zusam­men­spiel der Pro­zes­se aus einer ver­kör­per­ten Per­spek­ti­ve auf­neh­men und begrei­fen kann. Der Kon­zert-Vor­trag ent­fal­tet sich, indem alle Teil­neh­me­rIn­nen gemein­sam als Runde an einem Tisch sitzen. Der Tisch ist eine hybri­de Ober­flä­che für Pro­jek­tio­nen und Hand­lun­gen. Er steht sowohl für Poli­tik und Stra­te­gie, für Ver­hand­lung und Dis­kurs, als auch für Zusam­men­kunft, Kom­mu­ni­ka­ti­on und Gemein­schaft an sich.

 

About the rese­arch ‘Common Grounds
Common Grounds is an artis­tic-sci­en­ti­fic rese­arch explo­ring stra­te­gies for soni­fy­ing envi­ron­men­tal data. Initia­ted in 2020 by the Sono-Cho­reo­gra­phic Coll­ec­ti­ve and Julia Boike, head of Energy- and Water fluxes rese­arch group at the Alfred-Wege­ner-Insti­tut Pots­dam. Through 2025 this rese­arch asks how a long-term col­la­bo­ra­ti­on bet­ween cli­ma­te sci­ence and sonic arts can be trans­la­ted into public expe­ri­en­ces that offer embo­di­ed, sen­so­ri­al con­nec­tions to the fra­gi­le com­ple­xi­ty of pla­ne­ta­ry systems.
Cli­ma­tic chan­ges occur on spa­ti­al and tem­po­ral scales much larger and slower than those we humans can sen­so­ri­al­ly per­cei­ve. The­r­e­fo­re even in the face of pal­pa­ble dama­ges to the earth\s atmo‑, hydro‑, cryo- and geo-sphe­res, the cli­ma­te crisis still remains for many but an inac­ces­si­ble, loo­ming threat. Dra­wing on long term data­sets from the fas­test warm­ing place on earth – the cir­cum­po­lar region of the Arctic, the coll­ec­ti­ve deve­lo­ps custom soft­ware, sonic instru­ments, sto­rytel­ling stra­te­gies and par­ti­ci­pa­to­ry soma­tic prac­ti­ces towards pro­du­cing a con­stel­la­ti­on of artis­tic out­puts inclu­ding a sound instal­la­ti­on, a con­cert-lec­tu­re, a music record, a video work and an art-sci­ence publication.

 

Data soni­fi­ca­ti­on soft­ware and methods are deve­lo­ped in col­la­bo­ra­ti­on with Tobias Gre­we­nig. Addi­tio­nal nar­ra­ti­on for the con­cert-lec­tu­re is done by Atalya Tirosh.

This rese­arch has been sup­port­ed by HIDA – Helm­holtz Infor­ma­ti­on & Data Sci­ence Aca­de­my, The Aca­de­my for Thea­ter and Digi­ta­li­ty, the Alfred-Wege­ner-Insti­tu­te Helm­holtz Centre for Polar and Marine Rese­arch, the Malmö City Cul­tu­ral Coun­cil and the Sound Envi­ron­ment Center at Lund University.

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