13. Oct
Instrumentalities – Listening to Climate Data
—Fr 19.30 – 21.00 Uhr
Leipzig
Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig
Preis: Anmeldung: produktion@impulsfestival.de
In englischer Sprache
In »Instrumentalities« verarbeitet und übersetzt das Sono-Choreographic Collective Aspekte seiner künstlerisch-wissenschaftlichen Forschung »Common Grounds« . In Form eines partizipatorischen Konzert-Vortrags werden 20 Jahre stündlich erfasste Umweltdaten einer Permafrost-Messstation auf 60 Minuten skaliert und erfahrbar gemacht. Der Konzert-Vortrag beschäftigt sich konkret methodisch in der Verbindung von Klang, Somatik und Semantik damit, ob und wie man dem Klimawandel zuhören und nachspüren kann. Und wie man das komplexe Zusammenspiel der Prozesse aus einer verkörperten Perspektive aufnehmen und begreifen kann. Der Konzert-Vortrag entfaltet sich, indem alle TeilnehmerInnen gemeinsam als Runde an einem Tisch sitzen. Der Tisch ist eine hybride Oberfläche für Projektionen und Handlungen. Er steht sowohl für Politik und Strategie, für Verhandlung und Diskurs, als auch für Zusammenkunft, Kommunikation und Gemeinschaft an sich.
About the research ‘Common Grounds’
Common Grounds is an artistic-scientific research exploring strategies for sonifying environmental data. Initiated in 2020 by the Sono-Choreographic Collective and Julia Boike, head of Energy- and Water fluxes research group at the Alfred-Wegener-Institut Potsdam. Through 2025 this research asks how a long-term collaboration between climate science and sonic arts can be translated into public experiences that offer embodied, sensorial connections to the fragile complexity of planetary systems.
Climatic changes occur on spatial and temporal scales much larger and slower than those we humans can sensorially perceive. Therefore even in the face of palpable damages to the earth\s atmo‑, hydro‑, cryo- and geo-spheres, the climate crisis still remains for many but an inaccessible, looming threat. Drawing on long term datasets from the fastest warming place on earth – the circumpolar region of the Arctic, the collective develops custom software, sonic instruments, storytelling strategies and participatory somatic practices towards producing a constellation of artistic outputs including a sound installation, a concert-lecture, a music record, a video work and an art-science publication.
Data sonification software and methods are developed in collaboration with Tobias Grewenig. Additional narration for the concert-lecture is done by Atalya Tirosh.
This research has been supported by HIDA – Helmholtz Information & Data Science Academy, The Academy for Theater and Digitality, the Alfred-Wegener-Institute Helmholtz Centre for Polar and Marine Research, the Malmö City Cultural Council and the Sound Environment Center at Lund University.